עוגות המלך, תזהרו לא לשבור שן

נורית גאון סיורים בפרובנס

נורית גאון, Wow provence 

כל הקונדיטוריות בפרובנס וברביירה הצרפתית התמלאו בעוגות רייחניות וכתרים מזהב, איך זה קשור למשחקי תפקידים ולמה למען השם, אנשים מסתובבים כאן עם כתרים ברחוב?

אם אתם מטיילים בפרובנס וברביירה הצרפתית בתחילת ינואר, יש סיכוי גבוה שתראו בכל המאפיות עוגות שיש עליהן כתר מלכים מזהב.
הן מכונות עוגות המלך והן ונמכרות בחג ההתגלות, שמתקיים ב- 6 לינואר. אל תדאגו, זה אזור פרובנס, הן כבר צצות בדצמבר ותראו אותן עד תחילת פברואר, בכל זאת אם אפשר לחגוג כמעט חודשיים במקום יום, הם מעדיפים את זה כאן.
אני יודעת שהלב שלכם הולם בחוזקה, כי אתם רוצים לדעת מה זה החג הזה בדיוק…
מדובר בחג נוצרי הנחגג כיוון שאלוהים נגלה בצורת אדם (בצורת ישו).
העוגות נקראות עוגת המלך, לציין את 3 מלכי קדם, שהגיעו לבית לחם כדי לסגוד לישו לאחר לידתו.
לפני 300 שנה החלה מסורת של עוגות מלכים.
הן נקראות גאלט דה רואה La Galette des Rois, עוגת המלכים (Galette -עוגה עגולה, Rois -מלכים).

עכשיו חכו, זה לא הכל, לא סתם יש על העוגה כתר, החבר'ה של פרובנס והרביירה הצרפתית, מאוד חמודים, אתם לגמרי תגלו את זה בטיול שלכם.
הם אוהבים לחגוג ומבחינתם אם אפשר לקחת את החג לעשות איתו משהו נחמד/ שיווקי- הם לגמרי יעשו את זה.

ולכן, בעוגות נהוג להטמין בובת פורצלן קטנה (כן לא טעיתי,פורצלן שיכול לשבור שיניים…) ומי שבחתיכה שלו נמצאת הבובה הוא מלך ליום אחד (לכן העוגה נמכרת גם עם כתר) ויש לו זכויות של מלכים ויש המאמינים שמי שזוכה בעוגה יזכה לשנה של מזל ואושר.
העוגות נמכרות בקטרים שונים החל מעוגה פרטית עד עוגות שמתאימות למאות אנשים.

בפרובאנס יש שתי עוגות שונות,
העוגה הראשונה, מורכבת מבצק עלים ותערובת של קרם פטיסייאר וקרם שקדים אלוהי וטעים, יש סיכוי שגם לכם תהיה התגלות כשתטעמו את העוגה.
והשניה הינה עוגת בריוש עם פירות מסוכרים וגבישי סוכר או סוכריות. שאף אחד לא ישמע אותי אומרת את זה, אבל בואו נגיד שאם פספסתם את העוגה הספציפית הזאת, לא נורא…

 

 

בשנה הראשונה שהיינו כאן הזמינו בעבודה של האביר (להלן, בן הזוג שלי )את כל העובדים לטקס אכילת הגאלט דה רואה, עשרות נוצרים חביבים וישראלי אחד, שלא ממש הבין מה הקונספט ומה רוצים ממנו, אכלו בביסים זהירים וציפו בהתרגשות למצוא את הבובה כדי לזכות בכתר ולהיות המלך של העבודה . כן, יש עמים שעד היום משחקים בפהרייסיה במשחקי תפקידים, אל תשפטו אותם לחומרה, יש בזה משהו חמוד בסופו של דבר.
בקיצר, אתם רוצים לנחש מי חזר באותו היום עם בובת פורצלן קטנה, כתר וחיוך של מלך הביתה?
אין סיכוי שהוא היה מרשה לי להעלות את התמונות שלו עם הכתר (הוא בקושי מרשה לי לצלם אותו) אבל הכנסתי Gif של איזה מלך הוא.
אז תסתפקו בגאלטים מהבולנג'רי השכונתית והריחנית שליד הבית שלי.

הכי מלך בפרובנס
נלקח מאתר GIPHY

אני יודעת שלמרות שהייתם רוצים להיות בפרובנס או ברביירה הצרפתית, לטייל בה ולהנות מהנופים המרהיבים, האוכל המדהים והגאלט האלוהי של חג ההתגלות ומי יודע אולי אפילו להסתובב עם כתר יום שלם 🙂 לפעמים זה בלתי אפשרי להגיע ולכן פירגנתי לכם בסרטון הכנה של הגאלט עם מיקי שמו האלוף. כי אם לא לאכול אותו חם טרי עם יין פרובנסיאלי ליד, אז לפחות תאכלו בבית 🙂

 

אתם באים לאכול עוגה עם כתר? הכנתם בבית ויצא טעים (או לא?) שתפו אחרים או ספרו לי בתגובה, זה עושה לי שמח בלב ולכם חיי מלכים שיהיה יום גאלט דה רואה, זזתי לקחת ביס מהדבר הטעים הזה:)

גלילה לראש העמוד
WhatsApp chat
דילוג לתוכן